Ik, Erik de Ruijter, had het genoegen om Willem Stortelder te interviewen. Een creatieve man met duizend en één ideeën, en die veel van deze ideeën niet alleen maar ideeën laat zijn. Van het afnemen van kerntalentenanalyses van jeugdspelers binnen een betaald voetbal organisatie, tot het ontwerpen en realiseren van ‘Allemans stamtafels’. Van het begeleiden van trouwerijen, én van rouwerijen. Van spreker en creatief procesbegeleider, tot aan het ombouwen van een oud schip naar een Tiny House. In het interview staat zijn werk rond het inzetten van de kerntalentenmethodiek centraal.

Wat is je motivatie om kerntalentenanalyses af te nemen?

In mijn werk staat de omgang met mensen centraal. Ik had geen enkele tool om mensen te kennen, anders dan gewoon door mijn levenservaring. Dat vond ik een gemis. Via een bekende (Frans Corten) van mij hoorde ik over de kerntalentenmethode, en daar raakte ik erg enthousiast over. Vervolgens heb ik de opleiding tot kerntalentenanalist gevolgd en zet ik deze methode in. Tot op de dag van vandaag heb ik hier geen moment spijt van gehad.

Ik geef trainingen en lezingen en kom met veel mensen in contact, allemaal rond het thema ‘Creativiteit’. En in ieder persoon zit een bepaalde creativiteit, op een verschillende manier en verschillend niveau. Als je dan het inzicht hebt dat de één daar graag op het ene vlak mee bezig is, en de ander op een ander vlak, dan is dat toch prettig om te weten in het geven van een training of workshop. Je kunt dan ook makkelijk afstemmen en aansluiten op de ander (‘moet ik iemand bijvoorbeeld betrekken in een groepsopdracht, of past een andere rol juist beter bij deze persoon?’) Dit soort vragen kon ik beter beantwoorden toen ik de kerntalentenmethodiek onder de knie kreeg.

Het afstemmen op verschillende mensen in groepsdynamica deed ik voor die tijd op gevoel. Nu denk ik dat ik dit preciezer en completer kan, omdat ik met de kerntalenten in mijn hoofd breder kijk en meer jargon ter beschikking heb. Je kunt dus eigenlijk wel zeggen dat in het werken met mensen ik alleen al veel profijt heb van de hele kerntalentenmethodiek. Ik lees mensen sneller en beter denk ik. Let op, dit is niet ipv een kerntalentenanalyse, het heeft meer te maken met grondhouding.

Als het gaat om het afnemen van kerntalentenanalyses, dan zie ik bijvoorbeeld een grote meerwaarde rond het thema beroepskeuze. Het heeft mij altijd wel wat verbaasd hoe die begeleiding in z’n werk ging. Er is altijd veel aandacht om een bepaald beroepsbeeld in kaart te brengen, waarop de jongere vervolgens een keuze maakt. Alleen hoe is het nu mogelijk om alle beroepen in beeld te brengen? En wie kan ons vertellen welke beroepen er over een jaar of tien (nog) zijn? Dit zijn factoren waar je weinig invloed op hebt.

Daarom vind ik juist de focus op jezelf als persoon zo belangrijk. Op verschillende scholen heb ik mij er echt voor ingezet om via de kerntalentenmethode juist daar op te richten. Als je echt inzicht hebt in jezelf, waar je energie van krijgt (en waar niet), en waar je potentieel ligt, heb je zo’n sterke basis om keuzes op te maken. Juist ook in een veranderde wereld waar jongeren, en wij allemaal, mee te maken krijgen.

De student (15 jaar) is hier de blauwe punt, het rode puntje is je rol/beroep over 10 jaar. De meest zekere factor in dit proces ben jezelf. Onderzoek wijst uit dat minder dan 10% van de volwassenen nu de rol of het beroep hebben waarvoor ze kozen toen ze 15 waren.

Welk kerntalent betekent voor jou iets bijzonders?

Ik wil er graag twee noemen: ‘Mentale creativiteit’ en ‘Ondernemen en risico’s nemen’. Mijn sterkste en een-na-sterkste kerntalent, deze combinatie van beide kerntalenten is de rode draad in veel van de dingen die ik doe of heb gedaan.

Aan de ene kant kan ik een beetje een filosofische dromer zijn, en kan ik hele werelden bouwen in mijn hoofd. Tegelijkertijd zit er ook een soort ‘doe-ding’ in mij. Dat kan letterlijk zijn, met mijn handen (bijvoorbeeld het maken van ‘Allemans stamtafels’), maar ook gewoon dat ik iets wil oprichten of uitvinden, en dat het ook echt moet gebeuren. Daar voel ik mij heel erg in thuis. Vanuit mijn analyse kan ik dat ook zo duidelijk aanwijzen. En wat geldt is dat ik op een gegeven moment iets niet meer zo boeiend vind, dat ik wat ongeduldig word en ik weer graag iets nieuws verzin.

Het creatieve zit sterk in mij, maar ook het feit dat ik telkens weer een ander vak kies, omdat ik ook gewoon benieuwd ben of ik iets zou kunnen. Zo ga ik de komende winter aan de slag met iets heel anders, het maken van een Tiny House van een oude stalen boot die hier in de buurt staat weg te roesten. Zoals je merkt zijn mijn kerntalenten ‘Nuttige creativiteit’ en ‘Esthetische creativiteit’ ook sterk, deze leef ik ook graag uit.

Wat maakt dat je iedereen z’n eigen unieke kerntalenten profiel gunt?

Ik gun iedereen een uniek kerntalentenprofiel, natuurlijk. En tegelijkertijd ben ik van mening dat niet per sé iedereen een kerntalentenanalyse hoeft te ondergaan,( al is de kerntalentenmethodiek de beste methodiek die ik ken om jezelf goed in kaart te brengen.)  Het is van nature dat mensen bij zichzelf te rade gaan met vragen als ‘Waar hou ik van?’, ‘Waar kan ik niet zonder?’, ‘Wat geeft me wel én geen energie?’ Wie ben ik?  Dat je echt bewust bent van wat er in je zit, en dat je daar over beschikt en daar vrede mee mag hebben. Dat vind ik belangrijk.

En ervaar je die vrede niet, vind je niet je natuurlijke kompas, dan kan een kerntalentenanalist je mooi helpen zoeken.

 

Nieuwsgierig naar de interviews binnen de reeks van de estafette-interview van kerntalentenanalisten binnen de beroepsvereniging? Kijk op: www.ktan.nl

De beroepsvereniging Kerntalentenanalisten Nederland maakt zich hard voor het bekend en beschikbaar maken van de van oorsprong Belgische methode, ontdekt en ontwikkeld door Danielle Krekels. De beroepsvereniging wil bijdrage ontwikkelen en borgen van het vakmanschap van de aangesloten kerntalentenanalisten met als doel om iedereen in Nederland –mensen en organisaties- optimaal te laten profiteren van de parel onder de assessments.